Dagligdagen

HVERDAGEN PÅ LE

På Langelands Efterskole vil vi gerne støtte dig i at kunne prioritere din søvn og leve op til de tre råd om en god nats søvn, og derfor har vi lavet om på vores morgener og godnatrunden. Det betyder, at du møder en dag, der ser således ud:

Læs mere om vores tanker om en sammenhængende skoledag på siden “Dybt godnat”.

08.30 Morgentur – herefter morgenmad

09.10 Rengøring

09.30-9.50 Morgensamling med fællessang

10.00-17.00 Undervisning

22.00 Mobiler afleveres i vores mobilhostel

22.30 På eget boafsnit

22.30-23.00 På værelset, og læreren kommer rundt og siger godnat

23.00 Loftlyset slukkes

WEEKENDER

Weekender er helt særlige på efterskolen.

De fleste weekender bestemmer du selv om du vil være her eller hjem. Vi hjælpes ad med de praktiske ting-madlavning, oprydning og rengøring.

Fredag eftermiddag bliver det planlagt hvad der skal ske i weekenden. Der er mange muligheder, men fælles for dem alle er ønsket om at være sammen og lave noget sammen.

Sport, marathonfilm, bage kage, samle ind til Dansk Flygtningehjælp, rollespil, gå i musik eller kunstværkstedet, cafebesøg, genbrugsbutikker, ud at bade, eller bare snakke og grine.

FRITIDEN

Når du har fri, er du sammen med dine venner.

I hygger på værelset, ser en film, træner eller spiller bordfodbold i gymnastiksalen, basket på multibanen, går i genbrugsbutikker, handler i Netto eller SuperBrugsen.

Alle skolens lokaler er åbne hver dag – hele dagen og aftenen med – så der er masser af muligheder for at være kreative.

Du kan spille og indspille musik, lave en musikvideo, producere teater, kreere kunst, hvis det er det, du har lyst til.

Du skal selvfølgelig huske at lave dine lektier 🙂

HVIS DU BLIVER SYG

Hvis du bliver syg, sygemelder du dig til skolens mentorer i tidsrummet 8.50-9.10. Din roomie sørger for at du får mad og drikke, og der kommer selvfølgelig en voksen og kigger til dig flere gange dagligt.

I skoleåret 2022-23 udviklede vi sammen med vores Rettighedsråd skolens sygemeldingsprocedure.

FAMILIEGRUPPEN

Familiegruppen består af 10 elever og en familielærer. Hjemlighed er én af de bærende kræfter i et efterskoleophold på Langelands Efterskole, og som en familie har vi øje for hinanden. Den hjemlighed glæder vi os hvert år til at skabe sammen i et godt og tillidsfuldt fællesskab, hvor vi bеde tør grine og glemme os selv, men også tør græde, når der er brug for det.

Hjemligheden på Langelands Efterskole er med til at skabe det rum, hvor du kan prøve dine holdninger af, og det er i høj grad op til dig og dine kammerater at være med i samtalen om skolens værdier – være med til at skabe indholdet.

VÆRELSER

På Langelands Efterskole kan du bo på 2, 3 eller 4 mands værelse.

Inden skoleåret begynder, vil vi spørge dig om dine ønsker til værelset, og det vil vi efterfølgende forsøge at tage hensyn til, når vi fordeler værelserne. Du kan flytte værelse to gange i løbet af året – hvis du vil.

Værelset er dit og dine roomies, men også skolens. Derfor beder vi om at du passer på møbler og andet inventar. En gang om ugen skal i gøre jeres værelse rent.

BLIV ELEV PÅ LE

Vi er ambitiøse på dine vegne, for du skal have et år, du aldrig glemmer. Et år der gør dig klar til ungdomsuddannelserne og slår tonen an til et godt liv.

Skolen har endnu ledige pladser til enkelte af de kommende skoleår.