Forældre Mener

Det siger forældrene

Elever på Langelands Efterskole mindes deres første efterskoledag med et hav af følelser og forventninger. De husker spænding og nervøsitet – for blot at nævne et par stykker. En ting fra dagen husker de dog kun sjældent: forældrene. Men hvad siger de, de forældre som vinker farvel til deres afkom og kører hjem alene i bilen og de næste 10 måneder nok er med i kampen, men alligevel må finde sig i at stå på sidelinjen?

Vi har spurgt et par stykker om deres oplevelser som forældre til en elev på Langelands Efterskole.

“Lærerne er meget nærværende, rummelige, fleksible, kærlige og i stand til at skabe en fantastisk god ånd af ligeværd. Dette sker samtidig med, at der forventes ansvar, sættes grænser og er forpligtelser i forhold til fællesskabet… Vi er altid hurtigt blevet orienteret, når der har været episoder, som kunne påvirke de unge, om hvad skolen har tænkt sig at gøre ved det, og endelig har vi altid fået en opfølgning på tingenes tilstand efterfølgende. Så vi har altid følt vi er med, både i det gode og det problematiske. Skolen er ikke bange for at sige tingene, som de er… Den kreative ånd på skolen er alfa og omega. Der er plads til forskelligheder, og der er plads til, at eleverne i den grad udvikler sig inden for alle mulige kunstneriske retninger. Der lyttes til eleverne, og der tages hensyn til deres ønsker og behov i valg af aktiviteter… Skolen har en god beliggenhed i fantastisk natur tæt ved en hyggelig by med mange genbrugsbutikker, forretninger og en skøn og smuk badeanstalt, som kan bruges hele året. Og så er der gode transportmuligheder til og fra Sjælland.”

Langelands Efterskole - Øje for den du er

Birgitte

Mor til Signe Gade

“Skolen har nogle meget dedikerede lærere, som er gode til at se og opmuntre det enkelte barn. Laura har i en sjælden grad følt sig set og forstået af lærerne… Jeg er dybt fascineret af skolens legende tilgang til dagligdagen… At mestre det faglige og det sociale lige godt er tit svært i institutioner som Langelands Efterskole – jeg har arbejdet i og med skoler i mange år – og det lykkes desværre alt for lidt. Jeg synes Langelands Efterskole mestrer det – ikke til fuldkommenhed – men klart bedre end så mange andre.”

Langelands Efterskole - Øje for den du er

Birgitte Degnegaard