Scenekunst

LEDER DU EFTER EN SCENEKUNST EFTERSKOLE I NÆRHEDEN AF FYN?
– SÅ ER LANGELANDS EFTERSKOLE LIGE NOGET FOR DIG!

Der sker noget magisk, når tæppet går op, og scenelyset tændes. For på teaterscenen bliver du en anden for en stund; du kan træde ind i nye verdener og påtage dig nye roller. På vores scenekunst efterskole får du mulighed for at udleve dine teater- og cirkusdrømme. Du kommer til at lære en masse og selvfølgelig optræde foran et ægte publikum.

AFPRØV DINE EVNER PÅ SCENEKUNST EFTERSKOLE

På scenekunstlinjen arbejder vi med mange forskellige former for teater på efterskolen. Glæd dig f.eks. til at træne dine improvisationsevner gennem improvisationsteater – eller til at opleve intensiteten i absurd teater. Vi inddrager også gadeteater, cirkus- og performancekunst og flash mobs.

Fælles for alle genrer er, at du kommer til at stå overfor et ægte publikum og træne dine formidlingsevner. Vi optræder løbende – både på skolen og udenfor den som f.eks. til lysfesten i Svendborg. Skoleåret afsluttes desuden med en stor forestilling, som hele skolen arbejder på på tværs af linjefagene.

Undervisningen på linjeafaget på vores scenekunst efterskole er for alle – øvede såvel som nybegyndere. Her er både plads til at lege og lære i skolens ottekantede teatersal.

JONGLERING, ILD OG AKROBATIK

Scenekunst er ikke noget, der kun kan foregå på en scene. Snarere tværtimod. Scenekunst kan foregå hvor som helst, og på Langelands Efterskole sprænger vi ofte rammerne for, hvad en forestilling kan være og indeholde.

Det kommer du til at opleve, når vi arbejder med nycirkus. Her inddrager vi bl.a. jonglering, ildkunst og akrobatik, og du kommer til at svinge dig i trapezen langt over publikums hoveder. Nycirkus er en teaterdisciplin, der både kræver koordination, kraft og elegance. Her bliver du udfordret, imens du udvikler dit helt eget kunstneriske udtryk.

KOM UD OVER SCENEKANTEN

Som elev på en efterskole med scenekunst bliver du hjemmevant på scenen – og det er uanset, om det er skolens teaterscene, der er tale om, en improviseret gadescene eller livets andre scener, som f.eks. eksamenssituationer.

Scenekunst er en betegnelse for tre kreative fag – musik, dans og skuespil.

Du bliver en del af et kreativt fællesskab, hvor vi ser hinanden i mange forskellige situationer og griner sammen, øver sammen og udvikler os sammen. Her får du lov til at udtrykke dig og påtage dig en anden identitet for en stund.

BLIV ELEV PÅ SCENEKUNST EFTERSKOLE

PLADS TIL KREATIVITET OG TEATER PÅ SCENEKUNST EFTERSKOLE

Scenekunst er meget mere end replikker og udenadslære. Scenekunst handler om at udtrykke sig på flere
forskellige planer – gennem kropsbevægelser, ansigtsmimik og stemmeføring.
På vores scenekunst efterskole får du et stærkt fagligt fundament, når vi gennemgår teaterteknik og ser andres forestillinger. Her er ingen undervisningsgange ens, og du har selvfølgelig også indflydelse på, hvad der skal ske.

Når det bliver tid til at sætte det almindelige skema på pause og arbejde intensivt med skolens store forestilling, er intet bestemt på forhånd. Det bliver dig og dine klassekammerater, der skal definere forestillingen – ud fra de rammer og den teori, undervisningen har givet jer. Det betyder, du kan være med til at bygge en hel teaterforestilling op fra bunden og slippe kreativiteten løs.

– lyset i vores elevers øjne, når de opdager, at de kan mere, end de tror.